Artróza kolenního kloubu (latinsky gonarthrosis; anglicky osteoarthritis) představuje jedno z nejčastějších onemocnění kloubu. Jedná se o degenerativní kloubní onemocnění, při kterém se opotřebovává kloubní chrupavka. Změny při artróze jsou však ještě komplexnější a dochází k změnám nejen na chrupavce, ale také na přiléhajících kostí, oslabují se okolní vazy a kloubní pouzdro. Příčina artrózy může být primární (starší věk, nadváha, přetěžování …) nebo sekundární (úrazy vazů, nitrokloubní zlomeniny, revmatické onemocnění, infekce atd.).

Knee osteoarthritis (KOA) is one of the most common diseases of the joint. It is a degenerative damage to the articular cartilage (loss of cartilage height through wear and tear), but changes also affect the adjacent bones, surrounding ligaments and joint capsule. The causes of arthrosis can be primary (older age, overweight, overuse …) or secondary (intra-articular fractures, ligament injuries, rheumatic diseases, infections, etc.).

Jaké jsou příznaky artrózy kolena?

Artróza se nejčastěji projevuje bolesti kolena, nejprve jsou bolesti při zátěži, pozátěžové a později mohou být bolesti i klidové a noční. Současně může docházet k omezení hybnosti kolena (zejména vázne ohyb a plné natažení kolena) , tvorbě opakovaných výpotků („voda v kolenu„). U artrózy často dochází k rozvoji osové odchylky (kolena do „O“ nebo do „X“). Při pokročilé artróze mohou být i slyšitelné drásoty. Potíže se mohou postupně zhoršovat a nejen omezovat sportovní, ale později i běžnou denní aktivitu.

Jak se diagnostikuje?

Stupeň poškození kloubu se hodnotí podle RTG snímku – celkem na 4 stupně. K přesnějšímu zhodnocení výšky chrupavky, hloubky defektů se používá magnetická rezonance.

Jaký je konzervativní postup při léčbě artrózy?

Volba terapie zavisí zejména na stupni poškození kloubu, bolestech, omezení hybnosti, aktivitě apod. V rámci konzervativního postupu se do kloubu aplikuje protizánětlivý obstřik. Velmi dobrý efekt i z dlouhodobého hlediska mají injekční aplikace kyseliny hyaluronové a vlastní plasmy přímo do kloubu. Důležitá je samozřejmě prevence – redukce nadváhy, ze sportovních aktivit ideální kolo, plavání. Dobrý účinek mají také kolagenové preparáty.