Bolesti kyčle

Úvod

Bolesti v oblasti kyčelního kloubu jsou poměrně časté a mohou postihnout lidi všech věkových kategorií. Mohou vzniknout náhle během úrazu, nebo mohou přicházet postupně v průběhu několika týdnů či dokonce měsíců až roků.

Diagnostika bolesti kyčle je komplexní, náročná a často vyžadující multioborovou spolupráci (ortoped, neurolog, fyzioterapeut …). Je to proto, že bolest v oblasti kyčle může být způsobena celou řadou různých zánětlivých onemocnění, úrazových či neúrazových stavů. Někdy může být bolest způsobena problémem vycházejícím přímo z kyčelního kloubu, jindy může být bolest přenesena z jiných oblastí těla např. z páteře nebo břicha a imitovat bolesti kyčelního kloubu.

Podle místa bolesti na obrázku

Download instead.

Podle místa bolesti popisně

Bolesti třísla

Tříslo je typické místo pro bolesti vycházející přímo z kyčelního kloubu. Do oblasti třísla může vyzařovat i bolesti z tříselného kanálu či úponu přitahovačů (adduktorů) na stydkou kost.

Příčiny boelstí třísla lze také rozdělit na ortopedické, chirurgické a neurologické.

Ortopedické příčiny

Femoroacetabulární impingement (FAI): Více  informací o femoroacetabulárním impingementu najdete zde.

Artróza kyčelního kloubu: U starších lidí je to nejčastější příčina bolesti třísla. Více informací o artróze najdete zde.

Avaskulární nekróza hlavice stehenní kosti (AVN): odmuření části hlavice stehenní kosti. Více o nekróze zde.

Natažení přitahovačů: Přetížení nebo náhlé pohyby mohou způsobit natažení nebo natržení přitahovačů stehna (adduktorů). Více informací najdete zde.

Prasklina labra: Natržení nebo roztržení chrupavčitého lemu (labra) na okraji jamky kyčelního kloubu. Labrum má hlavně stabilizační funkci. Kromě bolesti třísla, může docházet i k pocitům přeskakováná v kyčli.

Zlomeniny krčku stehenné kosti. Více informací o zlomeninách krčku najdete zde.

Nádorové onemocnění.

Chirurgické příčiny

Tříselná kýla: Slabá místa v břišní stěně způsobí vyhřezí střeva skrze kýlní branku, což může být hmatné nebo viditelné jako vyklenutí („boule“). Kýla se ještě zvýrazní při zakašlání nebo kýchnutí. Bolest je někdy pociťována jako diskomfort nebo pocit pálení v třísle.

Uzliny v tříslech.

Neurologické příčiny

Blokáda SI skloubení: V některých případech může bolesti z SI skloubení se šířit do třísla a imitovat bolest kyčle.

Bolesti na vnější straně kyčle

Bolesti na zevní straně kyčle jsou nejčastěji způsobené přetížením nebo poraněním úponu hýžďových svalů.

Přetížení/zánět úponu gluteálních svalů (entezopatie): Zánět v místě, kde gluteální svaly (svaly hýždí) úpínají na velký trochanter.

Trochanterická bursitida.

Syndrom iliotibiálního traktu: Zánět nebo podráždění iliotibiálního pruhu, což je tlustý pruh tkáně běžící po vnějším stehně od kyčle až ke kolenu.

Bolesti na zadní straně kyčle (hýždě)

Bolesti v zadní časti stehna a hýždě bývají nejpravděpdobněji způsobené problémy nikoliv z kyčle, ale z páteře.

Bolest vycházející z bederní páteře: Problémy s bederní páteří, jako je například výhřezy plotének, mohou způsobovat bolest v oblasti kyčle a hýždě.

Sedací nerv (n. ischiadicus): Stlačení nebo podráždění sedacího nervu (n. ischiadicus), což způsobuje bolest šířící se z hýždě po zadní straně stehna směrem po stehně dolů. Bývají často vyjádřeny i doprovodné neurologické příznaky – oslabení svalové síly, kožní necitlivost atd.

Poranění nebo úponové změny hamstringů: Zánět v místě, kde se hamstringy (svaly zadní strany stehna) upínají sedací kost.

Bolesti na přední straně kyčle

Úponové bolesti čtyřhlavého svalu stehenního (musclus quadriceps femoris): Zánět v místě, kde se upína kvadriceps, zejména jeho úpon přímé hlavy (m. rectus femoris) na okraj jamky kyčelního kloubu.

Bolest přenesená z bederní páteře.

Přenesená bolest z beder nebo "kříží"

Bolest se může šířit do oblasti kyčle, buď z oblasti bederní páteře nebo křížové oblasti.