Zápěstí

Úvod a anatomie zápěstí

Zápěstí (latinsky: articulatio radiocarpalis, carpus) je část horní končetiny tvořící skloubení mezi rukou a předloktím umožňující pohyblivost ruky. V zápěstí se spojuje kost vřetenní (radius) a kost loketní (ulnu) s kůstkami karpu. Karpus se skládá se z osmi malých kostí seřazených ve dvou řadách.

Nejčastější operace v oblasti zápěstí:

operace karpalního tunelu, revize šlach, operace člunkové kosti, operace artrózy kořenového kloubu palce, artrodéza zápěstí, náhrada zápěstí.

Co je to syndrom karpálního tunelu?

Syndrom karpálního tunelu (latinsky syndroma canalis carpi) je tzv. úžinový syndrom. Je způsoben útlakem středního nervu (nervus medianus) v karpálním tunelu. Projevuje se brněním prvních tří prstů. Tlakové poškození nervu může vzniknout např. po úrazu zápěstí, zánětu šlach a vazů v této oblasti nebo poslední dobou častým chronickým přetížením zápěstí při s počítačem. Možnou příčinou bývají i hormonální změny v těhotenství. V rámci diagnostiky se provádí kromě rentgenu, tzv. elektromyografické (EMG) vyšetření vodivosti nervu. Na základě EMG se určí stupeň poškození vedení nervu a poté se zvolí buď konzervativní nebo operační léčba. Při EMG nálezu středního a těžšího stupně a výrazných potížích je doporučeno operační řešení – protětí zápěstních vazů (ligamentum carpi transversum) a odstranění útlaku nervu. Operace provádí buď v místní (lokální) nebo celkové anestezii.

Jak se řeší zánět šlach v oblasti zápěstí tzv. m. de Quervain?

De Quervainův syndrom je zánět dvou šlach, které kontrolují pohyb palce ruky (odtažení a natažení). Zánět se projevuje jako bolest na vnější straně zápěstí. Bolest je obvykle zvýšena při uchopení nebo otočení zápěstí. Palec se může také obtížně pohybovat. Často se se zánětem šlach setkáváme u manuálně pracujících lidí či při nošení dítěte. Nástup příznaků je postupný. Kromě konzervativní terapie (obstřik, rehabilitace, fyzikální terapie), se provádí operační uvolnění (dekomprese) šlach. Operace se provádí buď v místní (lokální) nebo celkové anestezii.

Je zlomenina malé člunkové kůstky závažné poranění?

Ke zlomeninám kosti člunkové (latinsky: os naviculare, os scaphoideum) dochází při pádu na nataženou horní končetinu. I přestože se jedná o malou kůstku zápěstí, může mít značné následky do budoucna. Vzhledem k jejímu omezenému cévnímu zásobení má vysokou tendenci ke vzniku pakloubu (nezhojení zlomeniny), který může s odstupem času způsobit až kolaps zápěstních kůstek s rozvojem těžké artrózy zápěstí s jeho výraznou bolestivostí a omezenou hybností. Léčba stabilních zlomenin bez posunu úlomků ve střední a dolní třetině kosti je konzervativní (cca 6-8 týdnů sádrová fixace). Operační léčba spočívá ve stabilizaci zlomeniny. Nejčastěji se používá speciální šroubek, který zajistí dobré hojení zlomeniny. Včasné odhalení prodlouženého hojení a rozvoje pakloubu s následnou reoperací může zamezit vzniku poúrazové artrózy.

Jaké jsou možnosti léčby artrózy zápěstí?

Artróza neboli degenerativní onemocnění kloubní chrupavky zápěstí vzniká nejčastěji po zlomeninách vřetenní kosti, člunkové kosti nebo po úrazových stavech s poškozením vazů zápěstí. V případě pokročilé artrózy kloubu přicházejí v úvahu pouze výkony limitující pohyb zápěstí částečně či úplně s cílem omezit bolesti zápěstí. Náhrady zápěstí jsou raritní operace. Častěji se přistupuje ke ztužení kloubu tzv. artrodéze.

Co to je rhizartróza a jak se řeší operačně?

Po pojmem rhizartróza se rozumí degenerativní onemocnění (artróza) základního (kořenového) kloubu palce ruky. Nejčastěji postihuje ženy ve středním a vyšším věku. Zpočátku se vyznačuje především ranní ztuhlostí, občasnou bolestí palce při pohybu, která postupně narůstá a nabývá trvalého charakteru. Bolest omezuje pohyb ruky, a nakonec znemožní uchopit předměty. Principem operace je odstranění bolesti a současné zachování velmi důležité funkce palce. Provádí se v celkové anestezii.

Operace karpálního tunelu

Operace se provádí z cca 3-4 cm kožního řezu ve střední části zápěstí z dlaňové strany. Principem operace je protětí zápěstních vazů (ligamentum carpi transversum) a odstranění útlaku nervu. Operace se provádí buď v místní (lokální) nebo celkové anestezii.

Operace karpálního tunelu trvá cca 30-40 min.

Operace m. de Quervain

Operace se provádí na zevní straně zápěstí z cca 2-3 cm kožního řezu. Při operaci si uvolní šlachy a odstraní se jejich zánětlivě změněný obal. Operace se provádí nejčastěji v místní (lokální), ale je možné si zvolit i celkovou anestezii.

Operace šlach zápěstí trvá cca 30-40 min.

Operace rhizartrózy

Principem operace je odstranění poškozeného kloubu tzv. interpoziční artrokplastikou. V některých případech se provádí umělá náhrada tohoto kloubu. Operace se provádějí v celkové anestezii.

Operace rhizatrózy trvá cca 1 – 1,5 hod.

Náhrada zápěstí

Při náhradě zápěstí se odstraní poškozený kloub a nahradí se umělým implantátem (endoprotézou). Operace se provádí v celkové anestezii. Patří mezi málo časté operace a provádí se pouze na specializovaných klinikách.

Náhrada zápěstí trvá cca 1,5 – 2 hod.

Artrodéza zápěstí

Artrodézou se rozumí ztužení, znehybnění zápěstí s cílem ulevit od bolesti. Znehybnění se zajistí pomocí vnitřní dlahy. Operace se provádí v celkové anestezii.

Artrodéza zápěstí trvá cca 1 – 2 hod.