Artroskopie kolena

ambulantní, bez hospitalizace

Základní pojmy

Co je ambulantní artroskopie (ASK)?

Ambulantní výkon v rámci jednodenní chirurgie znamená, že nebudete muset ležet po artroskopii v nemocnici, ale cca za 2 hodiny po výkonu budete propuštěni domů. Ambulantně se provádí nejčastěji ošetření menisků. V případě nálezu větších defektů na kloubní chrupavce, kompletním roztržením zkřížených vazů, bude zajištěna další rekonstrukční artroskopickou nebo otevřenou operací na specializovaném pracovišti. Vhodný kandidát je pacient ve věku do 60 roků, bez závažnějších onemocnění. Vlastní operace, průběh, technika se nijak neliší od artroskopie s následnou hospitalizací.

Výhody ambulantní artroskopie kolena
Bez nutnosti hospitalizace.
Anestezie je krátkodobá, cca 15-30 min, bez intubace.
Propuštění domů v den operace, cca 2 hodiny po operaci.
Dřívější termín operace po domluvě s operatérem.
Plně hrazeno pojišťovnou.

U koho se nedoporučuje ambulantní výkon?
Zejména u rizikových pacientů se závažnějším onemocněním srdce (stavy po srdečních infarktech, se srdeční arytmií, po implantaci kardiostimulátoru nebo defibrilátoru), stavy po trombózách či zánětech žil. Ambulantní výkon také není vhodný u pacientů s onemocněním ledvin, na dialýze apod. Opatrnost bychom měli mít i pacientů s cukrovkou. U těchto pacientů je lépe zvolit artroskopii s hospitalizací.

Unikátní videodokument k artroskopii kolena po ošetření menisku nebo kloubní chrupavky

Více informací o videodokumentu najdete zde.

Průběh operace artroskopie kolena

INFORMACE O AMBULANTNÍM VÝKONU

Ambulantní artroskopie

Obecné informace

Předoperační vyšetření si zajistěte cestou svého praktického lékaře podle návodu, který obdržíte při objednání k operaci. Předoperační vyšetření nesmí být starší než 14 dní. Předoperační vyšetření je také možné provést po předchozí domluvě přímo na místě v den operace.

Operace se provádějí nejčastěji o víkendu.

Je potřeba si zajistit vlastní odvoz.

Nejčastější dotazy k ambulatnímu výkonu

Jaký bude režim po operaci?

Po operaci si budete muset aplikovat injekce (např. Zibor) na ředění krve jako prevence trombózy (jedná se o velmi snadnou a nebolestivou aplikaci).

Vzhledem k tomu, že se jedná o ambulantní výkon, nepoužívají se drény do kloubu.

Rány nenamočit a udržovat v čistotě.

V případě tlaku obinadla, je možné obinadlo převázat, ale rány neodkrývejte. Pod obinadlem je ještě sterilní krytí operačních ran.

Chůze o berlích přibližně do stehů nebo dle doporučení 2-3 týdny.

Analgetika (léky od bolesti) vám budou předepsány domů na recept.

Prevence otoku – ledování, Aescin tbl. nebo Wobenzym tbl.

Jak budou vypadat kontroly po operaci?

První kontrola – během prvního týdne po operaci. Na první kontrole bude proveden převaz rány a klinická kontrola (stehy na ránách se ponechají). Již v této době si můžete zařizovat rehabilitaci (obdržíte poukaz na rehabilitaci).

Druhá kontrola – cca za 8-12 dní k vytažení stehů.

Další kontrola – po rehabilitaci, klinická kontrola popř. ukončení kontrol.

Kdy můžu začít cvičit koleno?

V prvních dnech se doporučuje klidový režim. Jakmile ustoupí otok kolena, můžete zkoušet rozcvičovat koleno. Zpočátku při ohybu ucítíte pocit tlaku, který je způsoben otokem v kloubu. Otok se může ledováním sám postupně vstřebat a ohyb se tak bude uvolňovat.

Mohu došlapovat na operovanou končetinu ihned po operaci?

V prvních dnech je doporučeno téměř nedošlapovat na končetinu (z důvodu hojení), postupně ale můžete lehce na končetinu došlapovat s oporou o berlích.

Jaké mohou být komplikace po operaci?

Otok kolena – při ambulantním výkonu se nepoužívají drény, proto může po operaci dojít k otoku kolena. Jedná se o náplň kolena krví. Otok se projeví jako zatvrdnutí stehenního svalu v prostoru nad čéškou. V prvních dnech se doporučuje nevytahovat krev z kloubu (pouze v případě velkého tlaku nereagujícího na analgetika). Vytažení krve je vhodné nejdříve při první kontrole.

Trombóza a zánět žil – trombóza se může objevit již v prvních dnech po operaci, ale nejčastěji  kolem 10.-28. dne. Projeví se například otokem lýtka, pocitem tlaku v lýtku i v klidu, při přetažení špičky nohy dojde k výrazné bolesti v zadní části lýtka apod. Jakmile budete mít tyto příznaky, není vhodné čekat a dostavte se ihned na urgentní příjem, kde Vás vyšetření internista a provede ultrazvuk žilního systému.

Zvýšená tělesná teplota – opakovaně naměřené teploty (nad 37 stupňů) mohou být příznakem počínající infekce. Kontaktuje zavčas operatéra a domluvte si kontrolu.

V případě potíží neváhejte co nejdříve kontaktovat svého operatéra.