Ruka

Úvod a anatomie ruky

Ruka (latinsky: manus) je od trupu nejdistálnější (nejvzdálenější) část horní končetiny. Její anatomická stavba umožňuje úchop a manipulaci s předměty. Anatomickou součástí ruky jsou metakarpy Každý prst se skládá ze tří kostí spojených dvěma klouby (PIP a DIP kloub).

Nejčastější operace v oblasti ruky:

operace Dupuytrenovy kontraktury, operace lupavého prstu, náhrada malých kloubů na ruce

Co je to Dupuytrenova kontraktura?

Dupuytrenova kontraktura (fibromatóza palmární fascie ) je onemocnění charakterizované tvorbou uzlů a vazivových pruhů na dlani a na prstech ruky. Více informací najdete zde.

Co znamená lupavý prst?

Více informací o lupavém prstu najdete zde.

Jak se řeší pokročilá artróza malých kloubů prstů na ruce?

Artróza neboli degenerativní onemocnění kloubů na prstech ruky není tak časté jako u kolen a kyčlí. Rozvíjí se u pacientů s revmatickým zánětlivým onemocněním nebo po úrazech (nitrokloubní zlomeniny). Více informací zde.

Operace Dupuytrenovy kontraktury

Operace kontraktury spočívá v protětí nebo odstranění kontrahující vazivové tkáně z dlaně a někdy i z oblasti prstů. Operace se provádí v místní (lokální) nebo celkové anestezii.

Operace Dupuytrenovy kontraktury trvá cca 60-90 min.

Operace artrózy kořenového kloubu palce

Operace artrózy kořenového kloubu (rhizartróza) palce spočívá, buď v umělé náhradě, a nebo interpoziční artroplastice. Operace se provádí hlavně v celkové anestezii.

Operace artrózy palce trvá cca 60-90 min.

Operace lupavého prstu

Při operaci lupavého prstu se protíná tzv. A1 poutko, pod kterým pochází šlacha ohybače z cca centimetrového řezu na dlani nad základním (MP) kloubem prstu. Současně se odstraní zduřelý obal šlachy, které způsobuje zaskakování prstu při ohybu. Provádí se nejčastěji v místní (lokální) anestezii.

Operace lupavého prstu trvá cca 10-20 min.

Náhrada malých kloubů prstů na ruce

Při náhradě malých kloubů na ruce se odstraní poškozený kloub a nahradí se umělým implantátem (endoprotézou). Během jedné operace se nahrazuje i více poškozených kloubů na ruce. Provádí se v celkové nebo svodné anestezii.

Náhrada kloubu na prstech trvá cca 1 hod.