Kyčel

Úvod a anatomie kyčle

Kyčel (kyčelní kloub, latinsky: articulatio coxae) je jednoduchý kulový kloub, který spojuje dolní končetinu a pánev. Patří mezi váhonosné klouby. Je druhým největším kloubem v lidském těle (na prvním místě je kolenní kloub). Anatomicky je tvořen hlavicí stehenní kosti (femuru) a jamkou (acetabulum) umístěnou na pánvi.  Podél jamky je chrupavčitý lem, který zajišťuju stabilitu a nazývá se labrum.

Co znamená artróza kyčle a jak se řeší operačně?

Artrózou kyčle se rozumí degenerativní onemocnění kloubní chrupavky a okolních tkání (vazů, kloubního pouzdra). Artróza může vzniknout nadměrným přetěžováním, úrazem nebo v rámci vývojových vad – dysplazie.  Mezi rizikové faktory patří obezita a pozdní věk. Základní zobrazovací metodou je rentgen kyčle na základě, kterého se určí stupeň poškození kloubu (artróza prvního až čtvrtého stupně). Zatímco první dva stupně se řeší většino u konzervativně, popř. artroskopicky. Od třetího stupně je indikovaná umělá náhrada kyčle (endoprotéza).

podrobnější informací zde (.pdf, ENGLISH)

Co je to nekróza hlavice stehenní kosti?

Nekróza je způsobena nedokrvením určité části hlavice stehenní kosti. Suverénní metodou pro diagnostiku nekrózy je rentgen a magnetická rezonance. Důležitá je včasná diagnostika s možností záchrany kloubu. V případě pozdních stadií je jediným možným řešením umělá náhrada kyčle.

Syndrom bolestivého třísla u sportovců?

Odborně se také označuje jako sportovní kýla (sports hernia, athletic pubalgia). Jedná se o bolesti v oblasti třísla vyvolané zejména fyzickou zátěží. Nejčastěji se s nimi setkáváme u hráčů fotbalu či hokeje. Diagnostika bolesti třísla velmi široká a často vyžaduje multioborovou spolupráci (ortoped, chirurg, neurolog apod.). Do oblasti třísla se totiž mohou šířit potíže z urogenitálního či trávicího systému, patologie bederní a křížové kosti, onemocnění kyčle. Z chirurgického hlediska je nutné vyloučit tříselnou kýlu. Z ortopedického hlediska je nejčastější příčinou přetížené či natržené úpony svalů přitahovačů stehna (adduktorů) či břišních svalů. Suverénní zobrazovací metodou je magnetická rezonance. Léčba je většinou konzervativní (obstřik, aplikace kolagenu, plazmy).

podrobnější informací zde (.pdf, ENGLISH)

Co je to femoro-acetabulární impingement (FAI)?

Femoroacetabulární impingement (FAI) syndrom je způsobený narážením hlavice a jamky kyčelního kloubu. Příčinou jsou návalky na hlavici kyčelního kloubu a okraji kloubní jamky. Narážení při pohybu způsobuje omezení hybnosti a vyvolává bolest. FAI může postupně vést k rozvoji artrózy kyčelního kloubu. Rozeznáváme dva typy femoroacetabulárního impingemet syndromu: CAM (postižení horního konce kosti stehenní) a PINCER (problém na jamce kyčelního kloubu). FAI se řeší nejčastěji artroskopicky, méně často otevřeně.

Artroskopie kyčle

Miniinvazivní endoskopická metoda, která slouží k diagnostice a ošetření poraněných či jinak poškozených nitrokloubních struktur. Artroskopie kyčle je méně častou operací a provádí se hlavně na specializovaných klinikách.

Trvá přibližně 60-90 min.

Náhrada kyčle

Umělá kloubní náhrada je operační metoda, při které se nahrazují poškozené kloubní povrchy umělým implantátem (endoprotézou). Náhrada kyčle patří mezi nejčastěji nahrazované klouby.

Trvá přibližně 60-120 min.